Translate

сряда, 7 март 2012 г.

Компот от ошав

Моята баба Петра, на която съм кръстена сушеше ошав.По късно моята майка продължи да го прави. Няма да забравя аромата на сушените плодове, които тя разтилаше на масата в гостната си.Там ни беше забранено да влизаме, когато бяхме малки палавници и после "вътрешната стая" запази тайнството си за мен.И до ден днешен като отида, първото място, където се вмъквам е там. Като, че ли търся нещо скрито. Когато ме помолиха да направя компот от ошаф, първото нещо за което се сетих бяха сушените плодове в гостната на баба.
От майка ми знам, че ошаф се накисва 1 нощ преди да се вари. Аз обаче не разполагах с това време, тъй като "поръчката" беше спешна, затова сложих сушените сливи и стафиди(хубаво е да има поне и сушени кайсии, пък и още видове, но аз имах само това под ръка)  в тенджерата под налягане,залях ги с 2л вода, варих ги 10мин след като завряха, изключих котлона и оставих тенджерата да изстине на него, тъй като трябваше да изляза спешно.Като се върнах, нарязах 1ябълка и 1 круша на малки парченца и ги прибавих към сварения вече ошав, заедно с 200гр захар. Варих още 10мин. По принцип
се слага карамфил и канела, звучи красиво, като цитат от известен писател-класик, но само израза ми харесва, не и аромата. Когато има ароматни плодове, предпочитам да усещам естествения им мирис, затова избягвам да слагам допълнителни силни ухания, които според мен пречат да се насладим максимално на природните дарове в чистия им вид.

Няма коментари: